Monday, June 13, 2011

Ada apa dengan DEGREE??

Degree atau nama kemelayuan die IJAZAH SARJANA MUDA..muda xmuda sgt laa..kuar belajar tua dah....hohoho...... ermm kepoyoan sikit disini..kekekek

Bila aku dah smpai tahap pencapaian nih,aku terpikir satu perkara... Mmg giler belajar Degree ni ye?? baru aku tau kepayahan dan kesusahan otak untuk mencapai degree nih.. dulu masa abes diploma beriye nak smbng..tp aku syukur... ok aku bukan nak citer pasal kepayahan @ kesusahan degree.. tp ada ape dengan degree??

Org selalu ckp ' senang la lepas nih kau, dah ade degree', aku nak jwb jek balik 'belum tentu aku senang dengan ade degree' sbb ape degree nih hanya atas kertas je.. dan belum tentu ia menjamin kita dengan perkerjaan yang setimpal dengan apa yang kita ade...ok nak ty berapa ramai penganggur di luar sana yg ade degree?? ramai kan??..

So kepada sesiapa lepas nih jumpa aku,tolong la jgn ckp psl benda nih.....

Baru-baru nih aku jumpa kwn aku, kalo link lepas nih aku citer psl jmp kawan sekolah aku... Salah seorg dr diorg nih citer ngan aku ape yg diorg buat sekarang... Aku terdiam + malu pun ade.. sbb dlm umo 23 thn dia hidup..dia dah dpt ape yg die nak.. Contoh nya motor superbike,kereta, ape yang die nak beli tanpa berkira2 dan xlama lg nak dpt bini plak tuh... kompom2 byk masyukk die.. die ade share ngan aku camne die bole jd camtu... first ada pengalaman dan kemahiran.. kemahiran dia nih tere baiki kompiter... even dia nih xde ilmu psl kompiter lsg sblm ni tp minat dah jadi dia berduit...hehehe.... Nape aku jd malu? belum tentu aku habes blaja aku boleh kumpul buat duit mcm dia nih..sbb dia bole buat kemahiran dia nih side income... yang aku hanyalah jadi COOOOOOli org...hujung bulan dpt gaji itu jek...dan ia akan berterusan smpai bile2....

Jadi mcm dia nih xpayah pk psl hutang kna bayar...xyah riso nak dpt kije best2 sbb ade kemahiran sendiri..xyah rasa riso psl kije sbb xyah pk psl bidang ape dia nak..mcm aku kalo nak tukar bidang kompom rse nyesal xsudah.baik aku xyah amik bidang aku belajar skang......

Sebenarnya aku xda la menyesal apa aku buat sekarang..tapi aku sgt2 la bersyukur apa aku ade sekarang.sbb apa yg tertulis pada kita nih tentu ada hikmah.. dan selalu aku ckp kat diri aku.. "ilmu yang ditimba ni bukan untuk pangkat @ gaji @ nama tapi kerana pencipta kita... Sbb ilmu nih boleh dibawa smpai kita ditarik nyawa...

So lepas nih tolong la ubah fikiran kita yang degree nih hanyalah pada kertas jek..Rezki kita 'pencipta' kita yang tentukan....hehehehe..Sbb org xde sijil @ diploma @ degree dan +++ nih pun boleh hidup..kadang2 diorg nih lagi maju dan berjaya dr org yang bersijil nih....

*hehehe terpoyo la plak aku..kekekekke

No comments:

Post a Comment